Aquestes activitats que tot seguit exposem estan destinades als alumnes de 4rt de primària i amb elles tenim la intenció de que coneguin més a fons la ciutat de Figueres.
ACTIVITAT 1: Investiguem
Introducció a l'activitat
Amb aquesta activitat els alumnes tindran una visió global de Figueres, augmentant la seva informació sobre aquesta ciutat a partir dels coneixement previs que tenen els propis alumnes.
Objectius de l'activitat
- Mantenir un diàleg amb una altra persona aportant informació i opinió pròpia.
- Adquirir la noció de respecte, ordre i crítica.
- Argumentar correctament.
- Saber buscar informació i contrarestar-la.
- Cercar en fons informatives
- Treballar en grup
- Treballar en grup
Desenvolupament de l'activitat
Abans de començar l'activitat, es repartirà un full en blanc a cada alumnne. S'els explicarà que treballaran la ciutat de Figueres i que amb un minut hauran d'anotar en el foli el màxim nombre de paraules o frases que els hi vinguin al cap sobre aquesta ciutat. Per tant, hauran de fer ús dels seus conixements previs i el docent podrà partir d'aquesta informació prèvia que els alumnes ja tinguin.
Un cop hagi passat aquest minut, els alumnes es dividiran en petits grups de treball formats per 4 o 5 persones i hauran d'establir un diàleg, respectant sempre el torn de paraula i els altres punts de vistes, i contrarrestar la informació que cada un dels membres hagi anotat en el full per obtenir els màxims coneixements possibles.
Passats uns minuts de debat per grup, el docent anotarà a la pissarra un seguit de preguntes que seràn la base a partir de la qual hauran de guiar la informació obtinguda fins ara. Aquestes podrien ser les següents:
-On està situada geogràficament?
Un cop hagi passat aquest minut, els alumnes es dividiran en petits grups de treball formats per 4 o 5 persones i hauran d'establir un diàleg, respectant sempre el torn de paraula i els altres punts de vistes, i contrarrestar la informació que cada un dels membres hagi anotat en el full per obtenir els màxims coneixements possibles.
Passats uns minuts de debat per grup, el docent anotarà a la pissarra un seguit de preguntes que seràn la base a partir de la qual hauran de guiar la informació obtinguda fins ara. Aquestes podrien ser les següents:
-On està situada geogràficament?

-Com es diferencia de les altres ciutats?
-Quins són els seus llocs d'interès?
-Quins mitjans de transport hi ha?
-De què viu la població?
-Quin tipus de gent hi viu?
- Etc.
Els alumnes aniran responent aquestes preguntes segons la seva visió Alhora aniran sorgint noves hipòtesis i preguntes que els nens es formularan.Tot seguit i pels grups de treball, els alumnes podran utilitzar els ordinadors per ampliar i cercar la informació que els hi manqui. D'aquesta manera aniran reformulant els seus coneixements previs per verificar-los amb fonts verídiques.
Avaluació:
Es tindrà en compte els objectius de l'activitat a l'hora d'avaluar-la, per aquesta raó es tindrà en compte la participació de l'alumne en la primera part de l'activitat (el diàleg del grup classe), la manera que l'alumne té quan vol intervenir en la conversa (torn de paraula, respecte, argumentació, etc.) i la capacitat que tenen de buscar fons informatives i seleccionar la informació per tal de fer la webquest correctament.
El recurs d’on obtenir el mapa de línies és:
ACTIVITAT 2. Ens movem!
Introducció de l'activitat:
Els alumnes amb
aquesta activitat aprendran qüestions relacionades amb els mitjans de
transport, tant públics o privats, que poden ser utilitzats per arribar i per
moure’s per la ciutat de Figueres.
Amb tot això també
aprendran aspectes relacionats amb la contaminació dels mitjans de transport i
valoraran el seu ús responsable.
A més a més,
coneixeran com interpretar un mapa i a diferenciar-hi les línies de transport
públic: cap on ens porten, d’on parteixen, a on podem arribar amb elles, entre
d’altres.
Aprendre els
transports aproparà els alumnes a conèixer Figueres ja que, mitjançant els
medis de transport coneixeran característiques pròpies de la zona: si té mar o
no, si té accés per mitjans aeris...
Objectius de l'activitat:
Aprendre a valorar la diversitat de transports
existents en una mateixa ciutat, en aquest cas Figueres.
Valorar les propietats contaminants dels
mitjans de transport, així com la seva repercussió en el medi natural.
Exposar els alumnes a situacions quotidianes
(llegir un mapa de línies de transport públic) per així poder actuar
correctament.
Desenvolupament de l'activitat:
1.La mestra dedicarà una sessió a la
introducció dels mitjans de transports existents en el món. N’explicarà la funció, els diferents medis
per on es mouen cadascun d’ells, entre d’altres qüestions.
2.Es plantejarà el següent problema,
focalitzat a Figueres, per tal que els alumnes el resolguin:
La Marta viu a Girona i està planificant
una excursió a la ciutat de Figueres per a que ella la pugui visitar. No
obstant té un problema: no sap quin mitjà de transport escollir per arribar a
la ciutat.
Ha estat pensant i ha reunit a la seva
memòria tots els mitjans de transport que coneix: cotxe, metro, bicicleta,
avió, motocicleta, autobús, vaixell i tren.
Amb quins mitjans de transport seria
possible accedir directament a la ciutat? Justifica-ho.
Quina creus que seria l’elecció més
responsable si volem contaminar el menys possible amb el trajecte?
Justifica-ho.
Amb quin mitjà de transport (possible)
arribaríem abans? Justifica-ho.
3Un cop feta la segona activitat,
plantegem una activitat que implica la capacitat d’ubicació en el mapa i
d’orientació geogràfica:
La Berta vol visitar Figueres. Ha
consultat el mapa de les línies urbanes d’autobús per tal de planificar el seu
viatge. Ha establert els punts que li agradaria visitar cada dia:
-Dilluns: vol anar dels Jutjats a Font
Lluminosa.
-Dimarts: vol anar del Terme fins a Les
Forques.
-Dimecres: vol anar del Museu Dalí fins a
la Plaça del Gra.
-Dijous: vol anar del Museu de les Joies
fins a J.Pallach.
-Divendres: vol anar des de l’Hospital
fins a Vilatenim.
Cadascun d’aquests llocs correspon a una
parada. Indica quina línia hauria d’agafar cada dia. Es pot donar el cas que
hagi de combinar més d’una línia per arribar al seu destí.
El recurs d’on obtenir el mapa de línies és:
Avaluació:
Durant aquesta sessió els criteris d’avaluació
que analitzarem seran els següents:
-Valorar la capacitat de reflexió de cada
alumne durant el transcurs de cada activitat.
-Valorar la reflexió realitzada cap al
concepte de sostenibilitat i medi ambient a partir de les activitats
corresponents.
- Valorar l’orientació i la comprensió dels
mapes.
-Mitjançant la correcció de la corresponent
activitat es podrà valorar si cada alumne ha assolit els objectius esperats.
ACTIVITAT 3: Coneixem la cultura de Figueres!
Introducció de l'activitat:
Aquesta activitat permetrà que els alumnes siguin capaços de descobrir quins són els elements culturals més importants de Figueres a partir de la seva pròpia recerca.
Objectius de l'activitat:
- Treballar l'expressió oral a partir de l'exposició.
- Prendre consciència de la posició corporal i de la gesticulació a l'hora de parlar en públic.
- Treballar de manera cooperativa (ajudar, aportar idees, respectar als companys, etc.)
- Ser creatius a l'hora d'exposar la feina.
Aquesta activitat permetrà que els alumnes siguin capaços de descobrir quins són els elements culturals més importants de Figueres a partir de la seva pròpia recerca.
Objectius de l'activitat:
- Treballar l'expressió oral a partir de l'exposició.
- Prendre consciència de la posició corporal i de la gesticulació a l'hora de parlar en públic.
- Treballar de manera cooperativa (ajudar, aportar idees, respectar als companys, etc.)
- Ser creatius a l'hora d'exposar la feina.
Desenvolupament de l'activitat:
Es dividiran els alumnes en grups de 4 per a realitzar l'activitat. A partir d'aquí, el mestre/a ensenyarà les fotografies següents als alumnes i n'adjudicarà una a cada grup. L'activitat consistirà a cercar informació sobre l'element cultural que els ha tocat en revistes, diaris, pàgines web, enciclopèdies o altres elements que puguin trobar-se a l'aula.
El mestre/a els facilità una plantilla amb una sèrie de preguntes per tal que els alumnes puguin situar-se i saber per on començar.
Es dividiran els alumnes en grups de 4 per a realitzar l'activitat. A partir d'aquí, el mestre/a ensenyarà les fotografies següents als alumnes i n'adjudicarà una a cada grup. L'activitat consistirà a cercar informació sobre l'element cultural que els ha tocat en revistes, diaris, pàgines web, enciclopèdies o altres elements que puguin trobar-se a l'aula.
El mestre/a els facilità una plantilla amb una sèrie de preguntes per tal que els alumnes puguin situar-se i saber per on començar.
- Com s'anomena l'element cultural/tradicional?
- Saps quants anys fa que està construït/es porta a terme?
- Per a quina finalitat s'utilitza/es fa actualment?
- El/Ho podem trobar a Figueres o a més indrets de Catalunya?
- Perquè creus que és un element/tradició important per a Figueres?
- Explica alguna cosa de l'element o tradició que et cridi l'atenció, t'agradi...
Un cop s'hagin contestat les preguntes corresponents, cada un dels grups sortirà davant dels altres i exposarà el seu treball per tal que tot el grup-classe conegui tots els elements exposats fotogràficament per la mestra.
Avaluació
Per tal d'avaluar als alumnes en aquesta tercera activitat es tindran en compte els objectius d'aquesta. Per tan, es valorarà la participació de cada alumne a l'hora de fer i exposar el treball, la creativitat a l'hora d'exposar-lo davant la resta de la classe. També es tindrà en compte la claredat del treball, la resolució de dubtes que hagin sortit al llarg de l'activitat, etc.
2. La plaça de l’Ajuntament
3. El Museu del joguet
- Saps quants anys fa que està construït/es porta a terme?
- Per a quina finalitat s'utilitza/es fa actualment?
- El/Ho podem trobar a Figueres o a més indrets de Catalunya?
- Perquè creus que és un element/tradició important per a Figueres?
- Explica alguna cosa de l'element o tradició que et cridi l'atenció, t'agradi...
Un cop s'hagin contestat les preguntes corresponents, cada un dels grups sortirà davant dels altres i exposarà el seu treball per tal que tot el grup-classe conegui tots els elements exposats fotogràficament per la mestra.
Avaluació
Per tal d'avaluar als alumnes en aquesta tercera activitat es tindran en compte els objectius d'aquesta. Per tan, es valorarà la participació de cada alumne a l'hora de fer i exposar el treball, la creativitat a l'hora d'exposar-lo davant la resta de la classe. També es tindrà en compte la claredat del treball, la resolució de dubtes que hagin sortit al llarg de l'activitat, etc.
ACTIVITAT 4: Fem una Gimcana per la ciutat
Introducció
a l’activitat:
Amb aquesta
activitats els alumnes descobriran i coneixeran la ciutat per ells mateixos a
través de l’exploració i observació directa dels seus carrers, llocs d’interès,
població etc.
Així doncs,
l’aprenentatge es realitzarà experimentant i vivenciant i d’aquesta manera,
potenciem que els alumnes aprenguin en primera persona; l’aprenentatge més ric
i permanent que existeix. Per tant, l’objectiu d’aquesta activitat serà que els
nens i nenes aprenguin a desenvolupar-se per una ciutat com Figueres alhora que
aprenen, vivenciant cadascun dels passos d’aprenentatge; és a dir, fem dels
alumnes entitats actives del seu propi aprenentatge i això els col·locarà en
una posició avantatjosa quan es disposin a posar en pràctica tot allò que han
après, és a dir, que han vivenciat.
Objectius de
l’activitat:
- Aprendre a moure’s autònomament en una ciutat.
- Conèixer la ciutat de Figueres i els seus atractius.
- Desenvolupar l’esperit observador i investigador.
- Treballar individualment i cooperativament.
- Conèixer la cultura i tradicions catalanes.
Desenvolupament de l’activitat:
- Aprendre a moure’s autònomament en una ciutat.
- Conèixer la ciutat de Figueres i els seus atractius.
- Desenvolupar l’esperit observador i investigador.
- Treballar individualment i cooperativament.
- Conèixer la cultura i tradicions catalanes.
Desenvolupament de l’activitat:
Primerament, abans
d’iniciar la gimcana, a l’aula, el mestre exposa davant dels alumnes allò que
hauran de realitzar quan estiguin a la ciutat. S’explicarà en què consisteixen
les activitats, quins materials han de dur, quins llocs es visitaran i per on
hauran de moure’s. A més a més, poden donar-se alguns consells de seguretat per
moure’s adequadament per la ciutat sense patir cap mal. A partir d’aquí els
nens i nenes estaran llestos per anar a realitzar la gimcana.
Primer, partirem
tots junts d’un punt de partida cèntric i, a partir d’aquí, els nens es
separaran per grups (de 3 o 4 persones, no obstant el nombre variarà segons el
nombre total d’alumnes d’aquell curs) i començaran a realitzar les proves que
composen la gimcana per l’ordre que ells decideixin. Mentres la realitzen, els
mestres o tutors que els acompanyin aniran voltant i observant les seves
actuacions i estaran a la disposició dels alumnes per guiar-los i resoldre
dubtes si en sorgeixen.
Les parts, parades o
proves, que composen la gimcana són les següents:
1. Façana
Museu Dalí
Els alumnes hauran
de desplaçar-se fins al Museu Dalí i situar-se just davant d’aquest per a
observar la façana i les seves característiques. Un cop aquí, hauran de
descriure quins són els elements naturals que la constitueixen i el perquè ells
creuen que és així. Anotaran les respostes o conclusions que treguin en una
llibreta per a comentar-les un altre dia a classe amb la resta de companys i
grups. Per a poder verificar la seva actuació i observació, els alumnes hauran
de presentar evidències com ara fotografies de diferents parts de la façana o
entrar al museu a recollir un fulletó del mateix. A més a més, si es realitzen
fotografies, cal que tinguin relació amb el que demanarà aquesta activitat:
trobar elements o formes que desemboquin a elements de la natura. Així doncs,
si una part de la façana els recorda a un arbre, una flor o qualsevol altre
element present a la natura, caldrà que ho fotografiïn i ho presentin com a
evidència.
2. La plaça de l’Ajuntament
Per tal de poder
realitzar aquesta activitat, els alumnes hauran d’arribar fins a la plaça de
l’Ajuntament de la ciutat de Figueres i aturar-se a observar els elements que
aquest indret ofereix als habitants i visitants, com per exemple zones de
descans, papereres de reciclatge o fonts d’aigua potable entre d’altres. Els
alumnes també hauran d’anotar les seves mancances o propostes de millora.
De la mateixa manera
que en la prova anterior, els alumnes anotaran les seves respostes i aportaran
evidències de que hi han estat. Aquestes evidències poden ser, fotografies o
petites entrevistes als visitants i habitants de la ciutat de Figueres per així
conèixer les seves opinions i contrastar-les amb les que el propi grup de nens
s’ha formulat.
3. El Museu del joguet
L’activitat següent
que hauran de fer els alumnes és situar-se a l’entrada del Museu del Joguet i
observar les joguines que es mostren, sobretot fixant-se ens els diferents
materials que les composen. Un cop fet això hauran de reflexionar sobre les
joguines corresponents a cada època i relacionar-les amb la seva fabricació,
tot indicant el perquè de la utilització de cada material.
De la mateixa manera
que en les proves anteriors hauran d’aportar evidències, en aquest cas seran
fotografies de les joguines, fulletons del museu i un full on hi hagin escrites
les reflexions i conclusions generals del grup d’alumnes.
Aquestes reflexions
de les que acabem de parlar, consisteixen en un raonament reflexiu sobre
l’evolució de la població i per tant, del seus costums i maneres de treballar
al llarg de la història, resultat de la observació de les joguines del museu i
del seu material, així doncs és una mirada reflexiva endarrere cap a la
història, fabricació i origen de les joguines.
4. El drac
de Plaça Catalunya
En la darrera prova
els alumnes hauran de desplaçar-se fins a la Plaça Catalunya i
observar l’estàtua que hi està ubicada que representa al drac de Sant Jordi,
una més que coneguda i popular llegenda catalana.
Aquesta quarta
activitat consistirà en que els alumnes vagin fins a la Plaça Catalunya de
Figueres i expliquin, és a dir, que reflexionin sobre el perquè ells creuen que
aquesta estàtua està situada concretament en aquest indret. Els alumnes, com
porten fent en les anteriors activitats, també hauran d’aportar evidencies com
serien fotografies. No obstant és necessari que escriguin en un document la
reflexió realitzada amb el grup sobre la raó de ser d’aquella estàtua
precisament en aquesta plaça.
L’objectiu d’aquesta
activitat serà doncs, que els alumnes pensin sobre la seva cultura i rememorin
les tradicions que coneixen de Catalunya; en aquest cas en particular, la
llegenda de Sant Jordi i el Drac.
Avaluació:
Per avaluar aquesta
activitat es tindrà en compte les evidències que els alumnes hagin aportat de
cada prova, si demostren que s’ha realitzat una bona observació l’activitat
serà valorada positivament, així com també seran importants les reflexions que
hagin estat extretes de cada una de les activitats de la gimcana. A més, es
valorarà que tots els membres del grup hagin participat activament en
l’activitat així com n’hagin assolit els objectius generals de l’activitat.
Un cop s’hagi fet
tot això, es posarà en comú amb tota la classe i s’extrauran conclusions
generals sobre la gimcana
Aquesta última part,
la reflexió i posada en comú, serà molt valuosa i important per acabar
d’assegurar l’aprenentatge dels alumnes i acabar de matissar totes les idees
que no hagin acabat de quedar clares a les darreres sessions.
Hola bloc de Figueres!
ResponEliminaCom hem pogut observar en la vostra última publicació de la Pàgina Inicial ja heu enllestit el bloc! Us felicitem perquè trobem que heu fet un bon treball.
Referent a les activitats, opinem que estan molt bé perquè estan ben elaborades i en elles es veu que hi heu treballat conjuntament per aconseguir el resultat òptim. Ens ha agradat veure com en cada una de les activitats s'hi tracten aspectes com ara treballar cooperativament, potenciar l'autonomia, el respecte, la iniciativa, etc.
Per últim, us agraïm que hagiu compartit amb nosaltres tota aquesta informació sobre Figueres, perquè ara en sabem mé d'aquest indret!